PERSONREGISTRERING

Her på siden kan du finde information om nogle af de praktiske ting, du kan få hjælp til på kirkekontoret i forbindelse med personregistrering: attestbestilling, registrering og navngivning af barn ved fødsel, navneændring og sognebåndsløsning. Er du i tvivl om noget, er du altid velkommen til at henvende dig til kordegnen på kirkekontoret.

Som led i regeringens digitaliseringsstrategi er der en målsætning om, at flest mulige sager til det offentlige skal indberettes digitalt via borger.dk med NemID. Hvis du af den ene eller anden årsag ikke er i stand til at bruge en digital løsning, kan du få hjælp og vejledning på kirkekontoret.

Du skal have en email-adresse for at bruge den digitale indberetning.

05aug kl. 09:00

Kreativ Sommerskole

Alle børn og unge melem 9 og 16 år er velkomne til en uge, hvor vi skal fordybe os i …

05aug kl. 09:00
05aug kl. 10:00

Onsdagshygge i Ryes Café

Kig ind til kaffe med mulighed for en god snak og et godt samvær. Kaffe og en bid …

05aug kl. 10:00
06aug kl. 09:00

Kreativ Sommerskole

Alle børn og unge melem 9 og 16 år er velkomne til en uge, hvor vi skal fordybe os i …

06aug kl. 09:00
06aug kl. 18:00

Torsdagsspisning

God, hjemmelavet mad og godt fællesskab. For at overholde Corona-reglerne for …

06aug kl. 18:00
07aug kl. 09:00

Kreativ Sommerskole

Alle børn og unge melem 9 og 16 år er velkomne til en uge, hvor vi skal fordybe os i …

07aug kl. 09:00
09aug kl. 10:30

Højmesse

Højmesse ved Niels Underbjerg

- foregår i Nazaret kirke

09aug kl. 10:30

ATTESTBESTILLING

Til dig selv: borger.dk
Til dine børn: Ved henvendelse til kordegnekontoret. 
Husk billedlegitimation for dig selv.

FØDSEL

Forældre skal kun anmelde fødsel, hvis der ikke har medvirket en jordemoder ved fødslen. I det tilfælde skal anmeldelsen være kirkekontoret i hænde senest 14 dage efter fødslen. Ugifte kan inden for samme tidsramme indtaste en Omsorgs- og ansvarserklæring på borger.dk, som giver fælles forældremyndighed. 

Ønskes faderskab registreret uden fælles forældremyndighed, skal der ske henvendelse til Statsforvaltningen.

Er en eller begge forældre udlændige, sendes/afleveres originale fødsels- og navneattester samt evt. opholdstilladelse til kirkekontoret. Det kan blive nødvendigt med en oversættelse bekræftet af en notar.

DÅB / NAVNGIVNING

Barnet skal have et navn inden 6 måneder efter fødslen enten ved dåb eller navngivning. Dåb anmeldes til præsten. Navngivning foregår via borger.dk. Her findes også oplysninger om tilladte fornavne.

Det er en stor beslutning at vælge et navn til sit barn. Man må ikke kalde sit barn hvad som helst – det sørger navneloven for. På Familiestyrelsens hjemmeside kan du finde en liste over godkendte fornavne. 

NAVNEÆNDRING

Anmodning om navneændring sker digitalt via borger.dk. Det koster et gebyr på 500 kr. som kan indbetales på personregistrering.dk med brug af Dankort, eller man kan samme sted udskrive et indbetalingskort til brug på posthuset eller i banken. Det er ikke muligt at betale kontant eller med Dankort på kirkekontoret.

Bemærk, at det er sagsbehandlingen, man betaler for. Gebyret returneres ikke, i tilfælde af at anmodningen om navneændring afvises.

Navneændring som følge af vielse er gratis i op til 3 måneder efter vielsen. Kravet er, at der skal været 1 fælles mellem- eller efternavn. Der er også særlige regler for betaling, når det gælder navneændring for børn.

Er du udlænding med fast domicil i Danmark, er det også muligt at få foretaget navneændring. Du skal sende/aflevere original fødsels- og navneattest og evt. opholdstilladelse til kirkekontoret. Det kan blive nødvendigt med en oversættelse bekræftet af en notar.

SOGNEBÅNDSLØSNING

Et medlem af folkekirken kan ved sognebåndsløsning slutte sig til en sognepræst for en anden menighed end den, medlemmet hører til. Ønsker du at løse sognebånd, skal du fremsætte en anmodning over for den præst, du ønsker at løse sognebånd til. Anmodningen skal indeholde oplysning om navn, personnummer og adresse.

Download blanket direkte HER

Se nærmere om sognebåndsløsning på Retsinformation.

Søndag d. 16. august kl. 12.00 inviterer vi til orienteringsmøde om det kommende menighedsrådsvalg.[mere]


Vi slår stillingen som daglig leder/kordegn op igen. Vi søger en personaleleder, som er skarp på regnskab og administration.[mere]


Fra 5. juli kører vi ikke længere med tilmelding til højmesser, men vi forsøger os med, at alle selv finder pladser på forsvarlig vis efter en række anvisninger.[mere]


Måske er dette også relevant for dig?

FOR MERE INFORMATION OM PERSONREGISTRERING, KONTAKT:

Kordegn
Kordegnevikar Josefine Rasmussen kan træffes tirsdag, onsdag og torsdag fra kl. 9-13 og via mail: fredens-nazaret.sogn@km.dk

Tlf.: 35 38 58 26

Ved akutte henvendelser uden for dette tidsrum kan Anders Forsberg Svendsen kontaktes på mobil 22 42 01 41

Ved aflevering af pakker kan kirketjenerne kontaktes på 42 48 92 83 el. 51 21 99 02


Åbningstider:

man 9-13
tirs 10-13
ons 9-13
tors 9-13 og 16-18
fre 9-13